Derfor vælger virksomhederne vindenergi.

avatar

Skrevet af Jens Brøgger - 21 juni, 2018

header-picture

Derfor vælger virksomhederne vindenergi

Gennem de seneste år har vi oplevet en stor efterspørgsel på VINDenergi - en efterspørgsel der langt overstiger vores forventninger. Vi kan dermed konstatere, at også vores kunder har spottet den værdi, der er ved at investere i VINDenergi. En værdi der kan mærkes såvel eksternt som internt for den enkelte virksomhed.

VINDenergi blæser derudaf

I april sidste år skrev vi et blogindlæg om vindenergi og ”grøn strøm”. Allerede dengang var interessen stor og er blot steget lige siden. Samlet set investerer 11 % af vores kunder i VINDenergi. Alene indenfor de seneste 24 måneder er 10 % af vores kunder konverteret til VINDenergi.

Der kan være mange grunde til, at en virksomhed vælger at investere i vedvarende energi. Nogle gør det udelukkende af markedsføringshensyn, imens andre gør det, fordi det bare føles godt.

Hos ProShop i Aarhus var direktør i virksomheden, Ivan Jæger Christiansen ikke i tvivl om, at VINDenergi var det rette valg for dem:

”Som IT virksomhed har vi et naturligt stort behov for strøm – eksempelvis til servere og lagerrobotter. Og netop derfor synes jeg, det var oplagt at tage et grønt og socialt ansvar sammen med Scanenergi. Investeringen er begrænset, og jeg synes, det sender et godt og seriøst signal til vores kunder og samarbejdspartnere.”

Sjællænderne er mere grønne
end jyder og fynboer

Det er muligvis sat lidt på spidsen, men hvad angår VINDenergi, må vi bare konstatere, at vores kunder på Sjælland er lidt mere grønne end jyderne. I løbet af de sidste par år har 18 % af vores sjællandske kunder valgt VINDenergi mod 10 % af jyderne.

Torben Møller, der er ansvarlig for driften ved Social- og Sundhedsuddannelses Centeret (SOSU C) i Brøndby, er en af vores kunder, der har valgt VINDenergi:

”Det er den rigtige måde at lave energi på. I Danmark bliver der brændt en masse af for at skabe energi. Hvorfor ikke bruge den energi, der allerede er der?” spørger han.

At det koster en smule mere om måneden at vælge VINDenergi er ikke noget, der får ham til at fravælge det: ”Det kan godt være det koster lidt ekstra, men det er til gengæld en fantastisk følelse at vide, at man er med til at støtte udbygningen af vindenergien i Danmark.”

Det koster ikke en bondegård at blive grøn

Nu er der jo flere måder at være ”grøn” på – eks. ved at minimere sit energiforbrug eller vælge opvarmningsformer baseret på vedvarende energi. Og VINDenergi gør det jo ikke alene. Men det er en nem måde at komme i gang med at sikre en mere bæredygtig fremtid for os alle. Og det behøver ikke koste meget. En virksomhed med 400.000 kWh forbrug vil typisk se en merpris om måneden på bare 900 DKK.

energioptimering

Når bæredygtighed bliver et krav

En ting er at vælge vindenergi af egen motivation, noget andet er, når leverandører eller samarbejdspartnere stiller det som krav. Det er også noget, vi begynder at se mere af.

Virksomheder stiller krav til, hvordan varerne produceres og ikke mindst hvilken effekt, det har på miljøet. Og det samme gør forbrugerne. Hvordan en virksomhed opererer - og dermed også bruger energien - bliver hermed også et fokusområde.

Hvis vi skal tage et eksempel inden for egen landegrænse, har ARLA stillet det som krav, at deres økologiske landmænd og samarbejdspartnere har ”grøn strøm” i stikkontakterne.

Vi kommer derfor ikke uden om, at vi alle kommer til at tage stilling til det på et tidspunkt. Hvad enten vi er forbrugere, der stiller krav til producenterne, eller vi som virksomhedsejere vil tage et aktivt (til)valg om at tage del i den grønne omstilling.

Giv os et ring (9992 9099) eller send en mail til vores kundeservice (kundeservice@scanenergi.dk), hvis du gerne vil høre mere om enten optimering af dit energiforbrug eller mulighederne for at få VINDenergi.

/ Jens Brøgger

Emner: Vindenergi

Seneste blogindlæg:

Rådgivernyt uge 17 - Nye regler for Energisyn – er din virksomhed omfattet?

read more

KLIMAskov 2024

read more

Markedsrapport uge 14 2024

read more

A clear and bold header