Her på bagkant af en forhåbentlig god og velfortjent sommerferie vender vi nu som lovet tilbage med et emne, der vil være relevant for mange virksomheder i Danmark. Det handler nemlig om de nye regler for Energisyn og Klimasyn, der trådte i kraft 1. juli 2024.
Helt overordnet set har reglerne baggrund i det nyeste energieffektiviseringsdirektiv fra EU, der forpligter medlemslandene til at reducere energiforbruget. Det har resulteret i nye regler for Energi- og Klimasyn, som vi vil dykke ned i detaljerne af med denne omgang Rådgivernyt.
Forbrug som målestok
Den største ændring er, at der ikke længere skeles til virksomhedens størrelse ud fra EU-definition som tidligere, men at der nu udelukkende ses på virksomhedens energiforbrug. Det giver rigtig god mening, da store virksomheder – målt på antal ansatte – ikke nødvendigvis er de virksomheder, der hverken bruger mest energi eller har størst potentiale for reduktion af energiforbruget.
Bruger din virksomhed færre end 2.777.778 kWh/år, er din virksomhed ikke længere underlagt kravet om Energisyn, selvom I tidligere har været underlagt kravet. For jer er synet nu valgfrit.
Bruger din virksomhed derimod flere end 2.777.778 kWh/år, er den fremadrettet underlagt krav om gennemførsel af både Energisyn og Klimasyn. Klimasynet kommer vi tilbage til lidt senere. Dette er uagtet, om virksomheden tidligere har været underlagt reglerne.
Bruger din virksomhed flere end 23.611.112 kWh/år, bliver I fremadrettet desuden underlagt krav om implementering af Energiledelse efter ISO 50.001. Her vil din virksomhed ligeledes være underlagt krav om Klimasyn.
Under alle omstændigheder ses der udelukkende på energiforbrug afholdt i Danmark. Dog skal man være opmærksom på, at er man en del af en koncern med flere CVR-numre i Danmark, er det energiforbrug på hele koncernen, der skal medregnes.
Altså kan en virksomhed, der isoleret set ikke underlagt kravet, blive underlagt kravet i kraft af det samlede energiforbrug i koncernen.
Energisyn
Energisynet er en systematisk gennemgang af virksomhedens energiforbrug, der resulterer i anbefalinger til reduktion af energiforbruget og som minimum skal:
1) bygge på ajourførte, målte og sporbare driftsdata om energiforbrug, herunder belastningsprofiler for elektricitet
2) omfatte en detaljeret gennemgang af energiforbrugsprofilen for bygninger eller grupper af bygninger, industrielle aktiviteter eller anlæg, herunder transport
3) udpege energieffektiviseringsforanstaltninger med henblik på at nedbringe energiforbruget
4) afdække potentialet for omkostningseffektiv anvendelse af produktion af vedvarende energi
5) bygge på en livscyklusomkostningsanalyse for at tage hensyn til langsigtede besparelser, langsigtede investeringers restværdier og kalkulationsrenter, når det er muligt
6) være forholdsmæssige og tilstrækkeligt repræsentative til at gøre det muligt at tegne et troværdigt billede af den samlede energimæssige ydeevne og pålideligt identificere de betydeligste muligheder for forbedringer
7) give mulighed for detaljerede og validerede beregninger af de foreslåede foranstaltninger, således at der tilvejebringes præcise oplysninger om potentielle besparelser
Det er en frygtelig masse formelle lovmæssige formuleringer, der er taget direkte ud af den nye bekendtgørelse. Hvis man skal oversætte det, betyder det, at der skal foretages en grundig analyse af hele virksomhedens energiforbrug på baggrund af valide og troværdige data.
Med baggrund i disse data og gennemgangen af virksomheden skal der fremstilles troværdige, letforståelige og realiserbare projekter, der kan reducere virksomhedens energiforbrug. Det er ikke den store forskel på energisynet fra tidligere. Det, der dog er anderledes, er, at det nu bliver et krav, at man skal undersøge muligheden for at producere vedvarende energi i virksomheden som f.eks. solceller.
I kan som virksomhed også vælge at overholde kravet om Energisyn på to andre måder.
Den første måde er at implementere certificeret Energiledelse efter ISO 50.001 standarden. Den anden er ved at udarbejde Energigennemgang fra ISO 50.001 i tillæg til et ISO 14.001 miljøledelsessystem. Dog skal man være opmærksom på, at kravene til energigennemgang i ISO 50.001 ikke lever op til kravene om Energisynet. Derfor er vores vurdering, at det i langt de fleste tilfælde vil give mest mening at gennemføre Energisynet alene.
For virksomheder der ikke tidligere har været underlagt kravet om Energisyn, men er det på nuværende tidspunkt, skal virksomheden indberette Energisynet senest 1. august 2025 og herefter skal Energisynet fornys hvert 4. år.
Har virksomheden tidligere været omfattet af kravet om Energisyn og fortsat er det, skal virksomheden blive i det samme rul som hidtil. Dvs. at der skal indberettes nyt Energisyn senest 4 år efter senest indberettede Energisyn.
Der er ikke noget krav om, at anviste projekter skal gennemføres. Dog er der krav om, at der offentliggøres en handlingsplan for de anviste projekter.
Energiledelse
Som et nyt og meget væsentligt krav for de omfattede virksomheder stilles der fremadrettet krav om implementering af certificeret energiledelse efter ISO 50.001 for de mest energiforbrugende virksomheder. Din virksomhed er underlagt kravet, hvis I bruger flere end 85 TJ, svarende til 23.611.112 kWh/år, gennemsnitligt over de seneste tre år.
Energiledelse er et helt ledelsessystem kun omkring forbedring af virksomhedens energipræstation.
Omfanget i forbindelse med implementering og drift af Energiledelsessystemet vil for mange virksomheder være en stor opgave. Det kræver store ressourcer at udarbejde energigennemgang, opbygge procedurer og ikke mindst udføre det efterfølgende arbejde. Her skal der løbende vurderes på virksomhedens energipræstation, følges op på, at procedurer følges og er opdaterede samt intern og ekstern audit fra certificerende organ.
I forbindelse med Energiledelsen er man forpligtet til hele tiden at forbedre virksomhedens energipræstation og selve energiledelsessystemet. Det vil som tidligere nævnt være en stor opgave for rigtigt mange virksomheder, da det vil kræve konstante ressourcer til arbejdet med energieffektivisering.
Udover implementering af certificeret Energiledelse får virksomheder, der er underlagt kravet, som alternativ mulighed for at udarbejde Energigennemgang fra ISO 50.001 i tillæg til et ISO 14.001 miljøledelsessystem. Dog skal man igen være opmærksom på, at kravene til energigennemgang i ISO 50.001 ikke lever op til kravene om Energisynet. Det er vores umiddelbare vurdering, at mange virksomheder vil vælge denne løsning, da det for de fleste virksomheder vil være en mere overkommelig opgave.
Klimasyn
Som noget helt nyt er der udover kravet om både Energisyn eller Energiledelse ligeledes krav om gennemførsel af et Klimasyn. Klimasynet skal som minimum:
1) bygge på ajourførte, målte og sporbare data om CO2-udledninger
2) omfatte en detaljeret gennemgang af minimum 90 % af udledningsprofilen for industrielle aktiviteter, bygninger eller grupper af bygninger, anlæg og processer, herunder transport
3) udpege CO2-reduktionsmuligheder med henblik på at nedbringe CO2-udledningen
4) afdække potentialet for omkostningseffektiv anvendelse af produktion af vedvarende energi
5) bygge på en livscyklusomkostningsanalyse for at tage hensyn til langsigtede reduktioner, langsigtede investeringers restværdier og kalkulationsrenter, når det er muligt
6) være forholdsmæssige og tilstrækkeligt repræsentative til at gøre det muligt at tegne et troværdigt billede af virksomhedens CO2-udledninger og pålideligt identificere de betydeligste muligheder for reduktioner
7) give mulighed for detaljerede og validerede beregninger af de foreslåede foranstaltninger, således at der tilvejebringes præcise oplysninger om potentielle reduktioner.
Igen er der klippet tunge lovmæssige formuleringer ind, der i grove træk kan oversættes til, at der skal udføres, hvad der svarer til et Energisyn, hvor forskellen bare er, at der ses på CO2 udledning i stedet for kWh.
Det kan i nogle tilfælde godt give mening, hvis virksomheden har store CO2 udledninger.
Hvilke CO2 udledninger, der skal medregnes, står endnu lidt uklart, men det er som minimum de energiforbrug, der indgår og medregnes i et Energisyn.
Gældende for alle virksomheder, der bliver underlagt kravet om Klimasyn, er, at det skal indberettes senest 1. august 2026 og herefter hvert 4. år.
Det er vores vurdering, at det kun giver mening at udarbejde Energisynet og Klimasynet samtidigt, således man som virksomhed undgår to forskellige frister for indberetning og samtidigt minimerer arbejdsbyrden.
Hvem kan udføre Energisyn og Klimasyn?
En anden ændring fra tidligere er, at godkendelsen til at udføre Energisyn og Klimasyn flyttes fra personniveau til virksomhedsniveau. Det betyder at alle virksomheder, der ønsker at udføre Klimasyn og Energisyn, skal godkendes på ny hos Energistyrelsen. Herefter vil Energistyrelsen løbende foretage kvalitetskontrol af de udarbejdede Klimasyn og Energisyn.
Grøn omstillingspulje
Som vi også tidligere har beskrevet, kommer der frem mod 2030 en grøn omstillingspulje, der giver støtte til omstilling hos de virksomheder, der har sværest ved at konvertere til grønnere alternativer.
Det er endnu uklart, hvordan midlerne skal fordeles, men sikkert er det dog, at for at søge om midlerne er det et krav, der er gennemført Energisyn og Klimasyn. Derudover ved vi allerede nu, at der er afsat 100 mio. kr. i 2025. Når vi ved mere om, hvordan midlerne skal fordeles, vender vi selvfølgelig tilbage med nyt.
Jeg håber, dette skriv har været medvirkende til at kaste lys over de lidt komplicerede regler for Energisyn, Energiledelse og Klimasyn. Er du i tvivl om, hvorvidt din virksomhed er underlagt kravet om Energisyn eller Energiledelse, har vi lavet et spørgeskema, hvor du med få oplysninger kan se, om jeres virksomhed er underlagt kravet.
Det kan du se lige her: https://download.scanenergi.dk/test-klima-og-energisyn
Ellers er du som altid velkommen til at give os et kald, så sidder vi klar til at hjælpe jer på vej.