Kend din virksomheds CO2-udledning - og minimer den.

avatar

Skrevet af Jens Brøgger - 11 februar, 2021

header-picture

For år tilbage var der ikke mange virksomheder, som havde interesse i at kende og arbejde med deres C02-udledning – det var sikkert både for dyrt, tog for megen tid, og hvad skulle man i det hele taget bruge det til?

Meget er sket siden da. I dag har mange virksomheder fokus på at arbejde med miljø, energibesparende tiltag mm.

Der kan være flere forskellige grunde til velvilligheden, men generelt er fokus i vores verden – bortset fra den verserende pandemi – klimaet. Mange virksomheder har ligeledes erfaret, at grønne indsatser kan bruges til at brande sig blandt virksomhedens interessenter.

Læs blogindlægget: ”Brug dine grønne tiltag, når du markedsfører din virksomhed”

Kom godt i gang med CO2-kortlægning

Det har vist sig, at danske virksomheder er villige til at påtage sig et ansvar med at få reduceret C02-udledningen – hvilket er glædeligt.

Arbejdet med virksomhedens C02-udledning starter naturligt med at finde frem til virksomhedens nuværende tilstand ift. udledning. Først derefter kan vi målrettet arbejde med at reducere den.

Læs mere om en C02-kortlægning

Et typisk forløb når du vil reducere din virksomheds CO2-udledning

Nedenfor har vi skitserer et typisk forløb i en virksomheds arbejde med at reducere C02-udledningen.

STEP 1: Kend jeres nuværende udledning

Få lavet en rapport der fortæller om jeres nuværende tilstand samt mulige skridt mod reduktion.

STEP 2: Mulige indsatsområder

Indsatser, der kan reducere jeres C02-udledning, kan fx være energioptimering, adfærdsregulering, tilkøb af grøn energi mm.

STEP 3: Kend jeres nuværende udledning

Cirka et år efter første rapport får du udarbejdet en ny rapport omhandlende din virksomheds CO2-status, samt nye mulige skridt mod reduktion.

Så enkel er processen. Kend din udledning, kend dine indsatsmuligheder og vælg og igangsæt dem, der passer ind i din virksomheds strategi, for så – efter et år – at gentage forløbet. På den måde sikrer du, at din virksomhed er i konstant positiv klimaudvikling, og du vil kunne se resultaterne af dine valgte indsatser.

Derfor skal du arbejde med jeres C02-udledning

Der kan være flere grunde til at kigge på din virksomheds CO2-udledning, og hvad du kan gøre for at mindske den. Det kan fx være, at du ønsker at:

  • reducere din CO2-udledning, fordi det er godt for miljøet
  • udvide din virksomheds ledelsesberetning med et afsnit om samfundsansvar, herunder de klimapåvirkninger som din virksomheds aktiviteter medfører. En samlet CO2-kortlægning giver dig det nødvendige overblik.
  • få en konkurrencemæssig fordel ved, at du kan dokumentere jeres grønne profil med en konkret CO2-kortlægning lavet af en uvildig partner.
  • forbruge mindre, fordi det kan ses direkte på bundlinjen. Her er det vigtigt at slå fast, at du ikke forbruger mindre energi, ”bare” fordi du laver en CO2-kortlægning, men den kan hjælpe dig med at prioritere dine energisparetiltag, så du samtidig reducerer din CO2-udledning.

Læs casen: ”CO2-kortlægning og grønne investeringer”

Hos Scanenergi hjælper vi ikke blot med at reducere CO2-udledningen, vi hjælper dig også med at synliggøre reduktionen.

Vi er klar til at hjælpe dig – kontakt os til en snak om dine muligheder for at igangsætte en CO2-kortlægning.

Med venlig hilsen

Jens Brøgger

Emner: Energioptimering, Grøn strøm, Bæredygtighed, Energibesparelser, Klimatiltag

Seneste blogindlæg:

Markedsrapport uge 46 2024

read more

Brug 15 minutter og forbered dig til din næste elaftale

read more

Indfasning af CO2-afgiften - hvad betyder det for din virksomhed?

read more

A CLEAR AND BOLD HEADER