Indfasning af CO2-afgiften - hvad betyder det for din virksomhed?.

Skrevet af Ole Theibel Dahl - 25 oktober, 2024

header-picture

I denne omgang rådgivernyt vil jeg fortælle om et emne, der kan virke lidt kedeligt – energiafgifter og CO2-afgift. Men lige så kedeligt som det kan lyde, mindst lige så relevant er det for rigtig mange virksomheder i Danmark, der anvender olie, naturgas eller andre fossile brændsler. Og jeg kan lige så godt afsløre det med det samme: Det bliver dyrere at anvende fossile brændsler for virksomheder i Danmark.

Væsentlige ændringer i CO2-afgiften frem mod 2030

I forbindelse med den grønne skattereform fra 2022 er der i sommeren 2024 vedtaget lovforslag, der påvirker mange danske virksomheder fra den 1. januar 2025. Det er indfasning af den meget omtalte CO2-afgift, der indfases fra 2025 og frem mod 2030, hvor den er fuldt indfaset.

Formålet med CO2-afgiften er helt overordnet at motivere virksomheder til at udfase brugen af fossile brændsler og dermed bidrage til at nå 2030-målsætningen om en reduktion af CO2-udledningen på 70%. Faktisk er det Skatteministeriets vurdering, at indfasningen af CO2-afgiften vil være det enkeltstående tiltag, der vil bidrage mest til at nå denne målsætning.

Der kommer ret massive ændringer i opgørelsen af de samlede afgifter til energi for danske virksomheder, da afgifterne skal tænkes lidt anderledes, end vi har gjort hidtil. Men hvad betyder det i praksis for din virksomhed i 2025 og på længere sigt? Det vil jeg forsøge at forklare i dette rådgivernyt.

Det skal bemærkes, at der for CO2-kvotebelagte virksomheder og virksomheder med mineralogiske processer gælder andre satser. Derfor forholder jeg mig udelukkende til de nuværende og fremtidige regler for virksomheder, der ikke falder i disse to kategorier, hvilket er langt de fleste virksomheder. Kontakt os endelig, hvis du har spørgsmål.

 

Sådan ser det ud i 2024

Som vi har kendt det de seneste mange år, har virksomheder, under de rette forudsætninger, kunnet opnå refusion af energiafgiften på fossile brændsler anvendt til procesformål. Her gælder det bl.a., at der kan opnås refusion af energiafgiften i samme omfang, som virksomheder har momspligtig aktivitet.

De fleste virksomheder har 100 % momspligtig aktivitet og kan derfor opnå refusion i samme omfang som refusionssatsen. Hvis naturgassen anvendes til rumvarme, er det ikke muligt at opnå refusion for energiafgiften, og der skal dermed betales den fulde afgiftssats.

Det kan virke kringlet, men som eksempel er energiafgiften på naturgas i 2024 2,726 kr./m³. Ud af energiafgiften kan virksomheden få godtgjort 86,49 %, svarende til ca. 2,36 kr./m³. Dermed er det ca. 0,37 kr./m³ af energiafgiften, der ikke kan refunderes.

I 2024 udgør CO2-afgiften 0,442 kr./m³. Til forskel fra energiafgiften er det i 2024 ikke muligt at opnå refusion for CO2-afgiften. Dette gælder både for naturgas anvendt til rumvarme og procesformål.

Som eksempel vil en virksomhed der anvender 20.000 m³ naturgas til rumvarme samlet årligt blive opkrævet ca. 59.460 kr./år i energiafgift og CO2-afgift.

Samme virksomhed anvender ligeledes 20.000 m³ naturgas til procesformål. Her afregnes virksomheden samlet ca. 15.680 kr./år i energiafgift og CO2-afgift.

 

Sådan ser det ud i 2025

Fra 2025 ændres der som nævnt på måden hvorpå, der skal afregnes energiafgifter og CO2-afgifter for virksomheder i Danmark.

Det betyder grundlæggende, at energiafgiften sænkes til 1,369 kr./m³. Samtidig hæves godtgørelsesprocenten fra 86,43 % i 2024, til 100 % i 2025, hvis energien anvendes til procesformål. Anvendes naturgassen til rumvarme kan der som i 2024 ikke godtgøres energiafgift.

Men det er ikke den rene gavebod, for samtidig med at energiafgiften i praksis bliver uden betydning, hvis forbruget anvendes til procesformål, justeres CO2-afgiften. Og ja, der er tale om en justering og ikke en ny afgift, for CO2-afgiften findes som nævnt allerede, men den hæves fra 0,442 kr./m³ i 2024 til 1,922 kr./m³ i 2025.

I modsætning til i 2024 hvor der ikke kunne opnås refusion på CO2-afgiften, kan der i 2025 opnås en refusion på 53,33 % af CO2-afgiften, hvis energien anvendes til procesformål.

scanenergi-raadgivernyt-tabel-naturgas-anvendt-til-procesformål (2)_43_2024

Hvis vi tager udgangspunkt i samme virksomhed som tidligere, der anvender 20.000 m³ naturgas til rumvarme, stiger den samlede årlige omkostning til energiafgift og CO2-afgift fra ca. 59.460 kr. i 2024, til ca. 65.820 kr. i 2025.

Det svarer til en stigning i omkostningen på ca. 10 %.

Samme virksomhed anvender ligeledes 20.000 m³ naturgas til procesformål, og her bliver afgiftsstigningen endnu mere markant. Her stiger den samlede årlige omkostning i 2024 fra ca. 15.680 kr. til 17.940 kr. i 2025.

Det virker måske som et lavt beløb, men stigningen svarer til ca. 12,5 %.

For de virksomheder der anvender fyringsolie, er stigningen endnu større. Ved anvendelse af fyringsolie til rumvarme, stiger de samlede omkostninger til energiafgift og CO2-afgift med ca. 15 %, mens stigningen ved anvendelse af fyringsolie til procesformål er på ca. 19 %.

 

Sådan ser det ud efter 2025

Som nævnt indfases CO2-afgiften gradvist frem mod 2030, hvor det særligt er energiforbrug til procesformål, der bliver markant dyrere.

Hvis vi anvender samme eksempel som tidligere, hvor en virksomhed anvender 20.000 m³ naturgas til procesformål, vil de samlede omkostninger til energiafgift og CO2-afgift stige fra ca. 15.680 kr. i 2024 til 41.400 kr. i 2030. Det svarer til en stigning på ca. 260 % frem mod 2030.

Dette skyldes til dels, at selve energiafgiften stiger, men ikke mindst at andelen af CO2-afgiften, der kan refunderes, falder. I 2025 kan ca. 53 % af CO2-afgiften refunderes, hvor den i 2030 er fuldt indfaset og forsvinder helt.

scanenergi-raadgivernyt-tabel (5)_43_2024

Rådgivernyt graf_43_2024

 

Bliver nogle brancher hårdere ramt end andre?

Det korte svar er ja. Tidligere har bl.a. landbrug og gartnerier haft særligt lempelige afgiftsforhold, når der fx har været anvendt brændstof til traktorer og andre maskiner.

Fra 2025 forsvinder disse særlige afgiftsfordele, så landbrug og gartnerier bliver underlagt samme vilkår som alle andre brancher. Det betyder faktisk, at afgifterne på fx brændstof stiger med 5-6 gange det nuværende niveau.

Så spørgsmålet er, hvor længe vil du vente på at afgifterne stiger, og hvornår vil du se ind i grønnere løsninger? Det er selvfølgeligt ikke alt, der kan konverteres – det er fx ikke realistisk på nuværende tidspunkt at finde en mejetærsker, der kører på el – men mindre kan også gøre det.

Det er et kompliceret område. Men jeg håber dog, at du er blevet en lille smule klogere på, hvilken betydning ændringerne kan have for din virksomhed.

Har du behov for hjælp til at identificere, hvor din virksomhed kan sætte ind, står vi altid klar til at hjælpe din virksomhed med at reducere energiforbrug og CO2-udledningen til gavn for både miljøet og din virksomheds økonomi.

New call-to-action

P.S.: Det er faktisk muligt at få tilskud til de fleste projekter, der reducerer energiforbrug og CO2-udledningen i din virksomhed igennem Erhvervspuljen fra Energistyrelsen, som ligeledes løber frem til 2030.

Emner: Energiafgift, Energioptimering, Grøn strøm, Bæredygtighed, Energibesparelser

Seneste blogindlæg:

Markedsrapport uge 46 2024

read more

Brug 15 minutter og forbered dig til din næste elaftale

read more

Indfasning af CO2-afgiften - hvad betyder det for din virksomhed?

read more

A clear and bold header