De seneste års diskussioner har været præget af vores holdning til den verden, som vi lever i, og derfor også hvad vi kan gøre for at holde den ren og sund til de kommende generationer.
Der blev udtrykt stor vilje til at investere i en grønnere fremtid fra stort set alle partier ved seneste folketingsvalg i sommeren 2019. Umiddelbart har holdningen været, at det koster at investere i en grønnere fremtid, men samtidig er det uomgængeligt.
Vores spidskompetence i Scanenergi er at hjælpe små og mellemstore virksomheder i Danmark, og for disse virksomheder vil et fokus på eksempelvis en reduceret C02-udledning ikke nødvendigvis medføre en øget nettoomkostning.
3 forslag: Sådan markedsfører du dine grønne tiltag
Der kan være en stor værdi i at bruge dine ”grønne indsatser” til at brande din virksomhed.
Her er tre konkrete forslag:
- Fortæl om dine grønne tiltag på din hjemmeside og dine sociale medier. Hos Scanenergi har vi gjort det nemt for dig; når du vælger VINDenergi og/eller implementerer energioptimeringer får du både adgang til online bannere, som du kan bruge på din hjemmeside, og et diplom, som du kan hænge et synligt sted i din virksomhed.
- Brug FN’s 17 verdensmål i din markedsføring. Den velkendte farvecirkel bliver brugt i mange virksomheder over hele verden og har en stærk signalværdi. Overvej at bruge den i din markedsføring:
- Har du valgt VINDenergi, er du allerede godt i gang med verdensmål 7: Bæredygtig Energi.
- Har du valgt at implementere væsentlige energioptimeringer, kan du med fordel kigge nærmere på verdensmål 12: Ansvarligt forbrug og produktion
Læs mere om verdensmålene og se, hvor du kan gøre en forskel og samtidig brande din virksomhed.
- Brug et afsnit af din virksomheds CSR-rapport på at beskrive dine grønne tiltag. Har du valgt VINDenergi, er du meget velkommen til at genbruge teksten fra vores hjemmeside om VINDenergi. Husk at gøre din CSR-rapport synlig på din hjemmeside, så alle kan se dine gode tiltag – og brug den gerne på dine sociale medier.
Grønt er ikke ensbetydende med øget nettoomkostning
Når vi skriver, at de grønne indsatser ikke nødvendigvis er forbundet med en øget nettoomkostning, hænger det netop sammen med de brandingmæssige muligheder, der er forbundet med investeringen i de grønne tiltag.
Når vi taler om grønne indsatser kan det fx være:
- Reducering af jeres samlede energiforbrug, når behovet er til stede
- Kortlægning af C02-udledning via en specifik udledningsrapport (brug efterfølgende denne rapport som udgangspunkt for at se, hvordan jeres udledning udvikler sig over tid)
- Omlægning af energikilde til anden og mere miljøvenlig kilde
- VINDenergi-beviser
Vi oplever i særdeleshed, at VINDenergi fortsat er i rivende udvikling. Danske virksomheder har set værdien i VINDenergi, og det er stadig en billig måde at brande din virksomhed på over for eksisterende og nye medarbejdere, kunde/leverandør-relationer og omverdenen som helhed.
Læs om den positive udvikling indenfor VINDenergi
Eksempler på grøn branding
Flere af vores kunder bruger deres VINDenergi-køb, som en del af en god historie på deres hjemmesider. Her er et par eksempler:
- Alfix har en sektion omkring Ansvarlighed på deres hjemmeside. Her fortæller de fx om VINDenergi og bruger banneret fra Scanenergis marketingpakke.
- Skjern Kulturcenter har valgt at bruge banneret omkring VINDenergi direkte på deres forside for at skabe mest mulig opmærksomhed om deres grønne valg.
Du kan også synliggøre, når du har implementeret tiltag, der medfører en reduceret C02-udledning. Vi kalder det ”Implementering” og har en marketingpakke klar til dig.
Vores oplevelse er, at stadig flere virksomheder og forbrugere, også til- eller fravælger virksomheder på baggrund af virksomhedens værdier og holdninger. Derfor kan det være dyrt at have et ultra-kortsigtet økonomisk besparelsesperspektiv, men derimod bedre betale sig at investere på en langsigtet værdiskabende måde i jeres virksomhed.
Tre gode blogindlæg til dig
Afslutningsvis vil jeg lige give dig tre links til spændende indlæg omkring grøn energi fra vores energirådgivere. De udgiver hver måned et nyt ”Rådgivernyt” på bloggen; her deler de relevant viden og nyt om forskellige områder. Læs eller genlæs disse tre indlæg:
Energioptimering hvor det giver mest mening
Energioptimering har i mange år været en god økonomisk idé og er det stadig. Dog sker der jævnligt ændringer i de mest oplagte tiltag, der kan variere fra tid til anden, men også fra virksomhed til virksomhed.
Sådan kortlægger du din virksomheds CO2-udledning
Hvad vil det egentlig sige at kortlægge min virksomheds CO2-udledning? Og hvorfor skal jeg kigge på det?
Få svar på dette når Martin går i dybden omkring CO2-udledning
Overvejer du solceller på din virksomhed?
Hvornår giver det mening for mig at installere solceller, og hvordan er det nu lige med miljøet og solceller?
Læs om omlægning fra én energikilde til en anden og mere miljøvenlig kilde
Har du spørgsmål, er du altid meget velkommen til at kontakte os.
Med venlig hilsen
Jens Brøgger
COO