Konkurrencekraft på højhastighedsskinner
Jeg sidder i et dieseltog på vej fra hovedstaden mod Jylland. Engang i firserne har dette bumletog sikkert været forrest i bussen, om jeg så må sige. Det er det så absolut ikke længere. Danmark og Libyen er nogle af de lande i verden, der fortsat benytter dieseltog. Mange andre har for længst elektrificeret togdriften. Nå, men nu er det ikke tog eller transportsektoren det her skal handle om, men om hvordan vi som ledere kan ruste os til fremtiden.
Jeg har tilbragt mandagen i København, hvor én af de mest betydningsfulde tænketanke inden for energi - International Energy Agency (IEA) - præsenterede deres publikation World Energy Outlook 2017. Den beskriver blandt andet globale trends for energiproduktion og forbrug.
Budskabet er klart - hvis vi ikke gør noget snart, så fortsætter CO2 udledningen med at stige til et niveau, der gør, at vi ikke kan holde os under det nødvendige niveau med max 2c fra Parisaftalen. IEA pointerede problemet i, at der ikke er lavet en plan for, hvordan vi opfylder Parisaftalens mål. Mens de ønskede aftaler fra COP23 desværre udeblev, fortsætter CO2 niveauet med at stige.
Historisk set er vi klimadukse i Danmark, men vi kan ikke slumre videre på laurbærrene. Vi er nødt til at lytte til, hvad der skal ske fremadrettet for, at vi kan fastholde vores førerposition. Toget er heldigvis ikke kørt – endnu.
IEA’s ’Sustainable Development Scenario’ viser, at den nuværende energipolitik ikke hænger sammen med hverken Parisaftalens mål eller FN’s verdensmål. Derfor har de udviklet deres eget bæredygtige bud - med afsæt i FN verdensmål - på hvad der skal til for at sikre en reel nedgang i CO2 udledningen.
Budskabet er klart: energieffektivitet, mange flere elbiler og udbygning af solenergi.
Det matcher perfekt med potentialerne i Danmark: under 3% af vores vedvarende energi kommer fra solceller, vi anvender tæt på 0% el i transport, og vi har mindst 20% her og nu energieffektivitetspotentiale lige for næsen af os.
På en novemberaften i et dieseltog kan jeg kun heppe på sol og elbiler, men det er især energieffektivitet, jeg vil slå et slag for. Det er nemlig dét enkeltstående tiltag, der kan føre os mindst halvdelen af vejen til at nå de nødvendige reduktioner i Parisaftalen på en hurtig og effektiv måde. Så ved at øge energieffektiviseringen kan vi begrænse klodens temperaturstigninger.
Ligesom de fleste andre ledere er jeg vant til at omsætte data og analyser til konkrete handlinger. Men hvorfor er det, at vi er sløve som et tonstungt lokomotiv i optrækket, når det kommer til at gøre noget ved klimaudfordringerne? Især når vi med energieffektivitet kan gøre det på en måde, hvor vi kan opnå økonomiske besparelser, styrke konkurrencekraften til eksport og gavne klimaet samtidig?
Lad os skifte spor og få rustet vores virksomheder og kloden til fremtiden. (Og nej jeg taler ikke om at dit nye virksomhedsdomicil skal være en lerhytte. Du kan bevare samme niveau af sikkerhed, komfort og effektivitet – samtidig med at du sparer penge).
Jeg vil sætte stor pris på en dialog om emnet.
Skriv en kommentar her eller skriv til mig på krb@scanenergi.com