VALG 2019: Det skal være grønt!.

avatar

Skrevet af Jens Brøgger - 23 maj, 2019

header-picture

Miljø og klima. To emner som har fuld fokus i valgkampen i disse uger og allerede fra første partilederrunde har været med til at sætte dagsordenen. Og det er der god grund til.

Allerede for et par måneder siden foretog Kantar Gallup en meningsmåling for Danmarks Naturfredningsforening. Her kom det frem, at 57% af de adspurgte mener, at vores kommende regering bør prioritere miljø og klima højere end fx flygtninge og udlændinge. Læs artiklen.

Meningsmålingen viser, at det specielt er de yngre vælgere og vælgerne i den nuværende opposition, som mener, at miljø & klima skal spille en større rolle i den kommende regeringsperiode.

Det hænger godt sammen med, at Danmark, som en del af Parisaftalen, der blev indgået på COP21 i 2015 mellem de 196 medlemslande, forpligter sig til at have en plan for, hvordan vi reducerer udledningen af drivhusgasser herunder CO2.

Der er derfor ingen tvivl om, at den kommende regering vil prioritere og optimere på vores klima og miljø – og det vil naturligvis også fylde i valgkampens sidste uger.

Vi tøver

Det virker til, at de fleste er enige om, at vores klode står overfor massive udfordringer. Udfordringer som vores børn og børnebørn kommer til at betale prisen for, hvis der ikke laves rette indsatser nu. Selvom de fleste har anerkendt udfordringen, virker det til, at vi alligevel tøver med egne indsatser eller konkluderer at: ”Kina og USA skal komme i gang før vi gør noget…”

Min erfaring er, at de fleste danske virksomheder primært ønsker at optimere bundlinjen både på kort og lang sigt. Det er der naturligvis intet kontroversielt i; en virksomhed lever kun ”lykkeligt”, hvis man forstår at skabe en økonomisk rentabel forretning både i nuet og fremtiden.

Jeg oplever dog, at vi ofte kommer til at forsimple debatten omkring økonomiske resultater vs. grønne indsatser. Det er IKKE enten eller, men både og.

Grøn branding

Danske virksomheder er blevet bedre til at koble den økonomiske værdi sammen med en grøn profilering, men der er stadig plads til forbedring.

Når en virksomhed realiserer et energioptimeringsprojekt, er baggrunden ofte den økonomiske gevinst, som realiseres efter endt tilbagebetalingstid på projektet. En meget behagelig sidegevinst ved et realiseret energioptimeringsprojekt er en indsats for miljø og klima – en indsats der kommer os alle til gode før eller siden.

Læs også: EU støtter virksomhedernes indsats for at energioptimere

Denne sidegevinst skal vi ikke være bange for at hylde; I gør en indsats for miljø og klima uagtet den oprindelige motivation bag et realiseret energioptimeringsprojekt. Og det er mere end ok at bruge de miljømæssige budskaber til at profilere jeres virksomhed – faktisk opfordrer vi jer til det og hjælper jer gerne med at få helt styr på de facts, I skal bruge til jeres grønne branding.

Vil du skifte til vind?

Vi har de senere år oplevet, hvordan danske virksomheder sikrer sig, at deres el bliver leveret af nyere danske vindmøller, blot for at kunne fortælle kunder, leverandører og medarbejdere om dette aktive grønne valg.

Sådan kan VINDenergi bruges

Og kontakt os, hvis du vil høre, hvordan netop din virksomhed kan reducere energiforbruget og samtidig hjælpe klima og miljøet

Med venlig hilsen

Jens Brøgger

COO

 

Emner: Energioptimering, Vindenergi, Grøn strøm

Seneste blogindlæg:

Markedsrapport uge 23

read more

VALG 2019: Det skal være grønt!

read more

Energisyn = Energieffektivitet?

read more

A clear and bold header