Når el bringer dig fra A til B
I 2015 stod transportområdet for 35% af det totale energiforbrug i Danmark - et energiforbrug der næsten udelukkende består af fossile brændsler.. Det giver derfor rigtig god mening, når tænketanken International Energy Agency konkluderer, at blandt andet el-biler og dermed elektrificering er vejen mod at nå målene i Paris aftalen. Men transport er også meget andet end elbiler, og heldigvis er der flere spændende initiativer i gang for at elektrificere transportsektoren ogdermed nedbringe udslippet af CO2.
Opladelige færger
Færgerne Tycho Brahe og Aurora, som drives af HH Feries og sejler mellem Helsingør og Helsingborg, er blevet ombygget fra diseldrift til el-drift. Her snakker vi om 8400 ton færge, som dagligt fragter op til 50.000 passagerer, 9.000 biler og 1.600 lastvogne og busser over Øresund. Ombygningen gør, at færgerne er verdens største el-færger og samlet set kan reducere CO2 udledningen med 50% - og det vel at mærke uden at ændre på sejlplanen.
Batterierne monteret på toppen af færgerne svarer til omkring 70 elbiler. Batterierne oplades, hver gang færgerne lægger til kaj, hvor tilslutningen af stikkene foretages automatisk af robotter. Det sikrer, at tiden udnyttes optimalt, og opladning kan foregå helt op til afsejling. Nuvel – der har været tekniske udfordringer undervejs, men planen er fortsat, at færgerne skal sejle for hver 15. minut.
Toge, busser og lastbiler på strøm
Herhjemme er der også fokus på at elektrificere den offentlige transport, som udover kommunale elbiler omhandler toge og busser. Blandt andet har København og Frederiksberg Kommune i sommer vedtaget at alle dieselbusser inden 2031 er udskiftet med mere miljøvenlige el-busser.
At der er potentiale og udvikling inden for transportsektoren ses også tydeligt med Teslas udgave af el-lastbiler. Ifølge Tesla vil el-lastbilen kunne transportere det samme som en almindelig lastbil og have en rækkevide på omkring 650 km. Alt det efter blot en halv times opladning.
Vi er på rette vej men…
El-færger, busser drevet af el og opladelige lastbiler. Der er mange og gode initiativer i gang på transportområdet – initiativer der viser, at det kan lade sig gøre at tænke større end blot el-biler. Men vi kommer ikke frem til målet alene på gode initiativer og udvikling. Vi har tidligere skrevet om Danmarks lettere uambitiøse planer på elbil området, og der er ingen tvivl om, at der skal politisk velvilje og en ”opdatering” af afgiftsregler til, før vi for alvor kan bruge el til at komme fra A til B.