Er grønt, grønt?.

avatar

Skrevet af Jens Brøgger - 09 marts, 2023

header-picture

Dagsordenen har de seneste år været ”grøn” – vi bør tænke på, hvilken verden vi efterlader til vores børn og børnebørn. Løsningerne er mange og ofte svære at finde hoved og hale i.

Ønskerne er også mange, og nogle er urealistiske. Fx ønsket om, at vi konverterer vores energiproduktion udelukkende til vind og solenergi. Dette er yderst sympatisk, men hvad er løsningen, når det er vindstille og solen ikke skinner?

Der er desværre for mange ”egne” interesser i dialogen – hvilket gør det svært for virksomhederne at arbejde med.

Strøm med bladmærker

Siden 2020 har branchen haft en mærkningsordning baseret på grønne certifikater, der skulle sikre en ensartethed i kommunikation og værdi. Dette tiltag skete, fordi perioden før var et interessant studie i, hvordan næsten ALT kunne vinkles til grøn energi – kreativiteten ved nogle leverandører var i top, og det var ikke positivt ment.

Er mærkningsordningen perfekt?

Nej, det er den ikke, men den er pt. det bedste alternativ. Og så har mærkningsordningen givetvis været med til at spore danske virksomheder ind på grønne indsatser.

Der er netop nu en dialog i gang om fremtiden for den nuværende mærkningsordning – en dialog vi naturligvis deltager i.

Læs med i denne artikel fra Børsen

Vores holdning er klar! Lad os undersøge, hvordan vi bruger pengene bedst muligt i forhold til at fremme vedvarende energi - det må være i de flestes interesse. 

Minimer forbruget

I mellemtiden kan vi alle bruge vores tid og ressourcer på at gøre noget, der har en rigtig stor effekt – selvom det også kan være den hårdeste metode:

  • Undersøg, hvordan jeres virksomhed kan bruge mindre energi.

Der er en tendens til, at vi undersøger, hvordan vi kan ”købe” os grøn samvittighed, hvilket naturligvis ikke ubetinget er en dårlig idé.

Vi mener blot, at den hårde, men ligeledes største, forskel er, når vi investerer i at minimere energiforbruget.

Du driver en forretning, og du skal ikke kun gøre dette for at gavne miljøet, men også fordi du opnår en stor tilfredsstillelse, når du samtidig:

  • Reducerer energiomkostningerne
  • Laver miljørigtige løsninger
  • Fortæller virksomhedens interessenter om tiltag og effekt (økonomi/CO2)

Tyve procent

Vores energirådgivere finder typiske et overforbrug ved vores kunder på ca. 20% af energiforbruget og en tilbagebetalingstid på under 36 måneder. Stiger fremtidens energipriser fortsat, falder tilbagebetalingstiden naturligvis.

Det kan være mere kompliceret at gå denne vej – men effekten af ”ikke brugt” energi er en stor gevinst for både miljøet og din virksomheds budget.

Vil du også gerne spare energi og penge, sidder vi klar til at hjælpe dig – kontakt os på 99 92 90 00.

Emner: Energioptimering, Vindenergi, Grøn strøm, Bæredygtighed, Energibesparelser, Klimatiltag, Klimaprodukter

Seneste blogindlæg:

Rådgivernyt uge 8 – Sådan kommer du i gang med energioptimering i din virksomhed

read more

Markedsrapport uge 6 2024

read more

Er en el-aftale farlig?

read more

A CLEAR AND BOLD HEADER