Vi har tidligere fortalt om konsekvenserne af indfasningen af CO2 afgiften fra 2025. I denne omgang rådgivernyt vil vi fortælle mere i detaljer om de gældende energiafgifter for 2025, og hvad det betyder for din virksomhed. Her vil jeg bl.a. forsøge at hjælpe dig og din virksomhed igennem hvad der meget nemt kan virke som en afgiftsjungle.
Elafgiften bliver reduceret, men i praksis er satsen uændret for de fleste
Som det efterhånden har været i mange år, kan virksomheder opnå godtgørelse af elafgiften på el anvendt til procesformål i samme omfang som der er momspligtig aktivitet. Det er i praksis de fleste virksomheder, og vil kun afvige hvis din virksomhed har momsfrie aktiviteter. Dette kan f.eks. være kunstudstillinger, museer, blomsterparker m.v.
I 2024 var elafgiften på 76,1 øre/kWh, hvoraf de fleste virksomheder kunne opnå godtgørelse ned til EU`s minimumssats på 0,4 øre/kWh.
I 2025 er elafgiften reduceret til 72,0 øre/kWh, men virksomheder kan fortsat godtgøre elafgift ned til EU`s minimumssats på 0,4 øre/kWh.
Derfor vil denne reduktion af elafgiften primært være relevant for virksomheder hvor hele eller dele af aktiviteterne i virksomheden er momsfrie.
Indfasning af CO2 afgiften
Som vi kendt det de seneste år har virksomheder kunne opnå refusion af energiafgiften på afgiftsbelagte brændsler anvendt til procesformål. Det betyder at i 2024 kunne virksomheder opnå godtgørelse af 86,49 % af energiafgiften, på brændsler anvendt til procesformål. Energiafgiften var i 2024 2,726 kr./m³. I 2024 kunne der ikke opnås refusion på CO2 afgiften, hvor afgiftssatsen var 0,44 kr./m³.
Fra 2025 kan der fortsat opnås refusion, ikke på energiafgiften, men CO2 afgiften på brændsel anvendt til procesformål. Det har medført en række ændringer, og det kræver en ny måde at tænke refusionen af afigter. Fra 2025 sker der nemlig følgende ændringer:
- CO2 afgiften stiger
- Energiafgiften falder
- Der kan opnås refusion af ca. 53 % af CO2 afgiften
- Der kan opnås 100 % refusion af energiafgiften
Lad os tage et eksempel for at vise hvad det betyder i praksis. I dette eksempel anvender en virksomhed 10.000 m³ naturgas til rumvarme og 10.000 m³ naturgas til procesformål. Det skal bemærkes at ændringerne også gælder for både LPG og fyringsolie.
I 2024 ville virksomheden kunne opnå godtgørelse af energiafgiften på de 10.000 m³, men ikke på naturgas anvendt til rumvarme. Det betyder at der på naturgas anvendt til rumvarme i 2024 skulle betales 2,726 kr./m³ + 0,442 kr./m³ = 3,168 kr./m³. På naturgassen anvendt til procesformål, kunne der opnås refusion af 86,49 % af energiafgiften, svarende til en godtgørelse på ca. 2,358 kr./m³. Dermed bliver omkostningen til naturgassen reelt 2,726m³ – 2,358m³ = 0,368 kr./m³. Derudover skal CO2 afgiften lægges oveni, og dermed bliver den samlede afgift 0,81 kr./m³.
Det betyder, at den samlede omkostning for denne virksomhed der anvender 10.000 m³/år til både rumvarme og procesformål, bliver 39.740 kr./år.
Og lad os så hoppe til, hvordan det ser ud i 2025. Her er der som nævnt sket flere ændringer, og den væsentligste er at det nu er på CO2 afgiften der kan opnås delvis afgiftsgodtgørelse, hvis der anvendes afgiftsbelagte brændsler. På samme vis kan der opnås fuld godtgørelse af energiafgiften, hvis energien anvendes til procesformål. Anvendes energien til rumvarme kan der ikke opnås refusion af hverken CO2 afgiften eller energiafgiften.
Lad os tage endnu et eksempel. Samme virksomhed som i det tidligere eksempel, anvender 10.000 m³ naturgas til rumvarme og 10.000 m³ naturgas til procesformål.
Det betyder, at energiafgiftssatsen i 2025 falder fra 2,726 kr./m³ i 2024, til 1,369 kr./m³. Til gengæld stiger CO2 afgiften fra 0,442 kr./m³ til 1,922 kr./m³. Dermed bliver den samlede afgift i 2025 3,291 kr./m³. Og i dette tilfælde hvor naturgassen anvendes til rumvarme, kan der ikke godtgøres nogen af afgifterne.
Virksomheden anvender også 10.000 m³/år til procesformål. Her kan der godtgøres hele energiafgiften på 1,369 kr./m³, og 53,33 % af CO2 afgiften. Dermed bliver den samlede afgift, efter godtgørelse af CO2 afgiften ca. 0,897 kr./m³, svarende til en stigning på knapt 11 %.
Dermed bliver de samlede afgifter for virksomheden i dette eksempel 41.880 kr./år, svarende til en samlet stigning på ca. 5 %.
Afgifterne stiger frem til 2030
Det kan måske virke som en beskeden stigning, men det stopper ikke her. For frem mod 2030 vil der ske en generel stigning af både energiafgiften og CO2 afgiften. Samtidigt falder andelen af CO2 afgiften der kan godtgøres frem mod 2030 hvor der således ikke kan opnås refusion. Det vil betyde at det bliver markant dyrere at anvende fossile brændsler til procesformål frem mod 2030, hvor afgiften stiger fra ca. 0,81 kr./m³ til 2,07 kr./m³, svarende til en stigning på ca. 255 %.
Men faktisk er der gode muligheder for at forhindre at din virksomhed bliver ramt af de stigende afgifter. For i takt med afgifterne stiger på fossile brændsler, så er der ikke planer om at lade afgiften på el stige. Det betyder at det bliver mere attraktivt at konvertere væk fra fossile brændsler til el, eller anden grønnere opvarmningsform som fx fjernvarme.
Det er selvfølgeligt forskelligt hvad der i praksis er muligt i netop din virksomhed. Det kan derfor være en god ide, at alliere sig med en uvildig energirådgiver der kan hjælpe med at identificere hvilke områder i din virksomhed det er muligt at konvertere væk fra fossile brændsler. Samtidigt er der faktisk gode muligheder for tilskud til mange projekter igennem erhvervspuljen der netop er åbnet for nye ansøgninger.
Jeg håber denne omgang rådgivernyt har hjulpet dig lidt på vej i afgiftsjunglen, og måske samtidigt givet inspiration til hvad du kan gøre i din virksomhed.
Ellers står vi – som altid – klar til en snak om hvordan vi kan hjælpe din virksomhed med at reducere energiforbruget, CO2 udledningen og energiomkostningerne.