Mød energirådgiveren: Katrine Vølcker.

Skrevet af Katrine Vølcker - 22 juni, 2022

header-picture

Energirådgivning som koncept bliver ofte omtalt, men hvad er det egentlig? Vi sætter ansigt på rådgivningen ved løbende at introducere dig for vores team af kompetente energirådgivere. Denne gang giver vi ordet til Katrine Vølcker, som har været ansat som energirådgiver siden sommeren 2021.

 

Jeg er uddannet Global Business Engineer og har erfaring med projektledelse, bygherrerådgivning, teknisk rådgivning og projektledelse indenfor bygge- og anlægsteknik. Det har givet mig stor ballast indenfor byggeteknik, processer og kommunikation – alt sammen områder, som jeg arbejder meget med her hos Scanenergi, hvor jeg sidder internt i Energirådgivning.

Det betyder, at det ikke er mig, der besøger kunderne, men det kan nemt være mig, kunden er i kontakt med, når det handler om data eller de afsluttende rapporter. Det vender jeg tilbage til.

 

Privat bor jeg i Silkeborg med min mand. De sidste par år har vi gennemrenoveret vores 70’er villa. Vi har selv lavet det meste af arbejdet, og selvfølgelig har jeg stået for projektering, økonomi og byggeledelse. I weekenden fylder vi ofte campingvognen med vores cykler, god mad og hvidvin – og kører landet tyndt for at finde gode mtb-spor, som vi kan udforske på vores mountainbikes.

Hvordan kan jeg hjælpe dig?

Men tilbage til energirådgivningen, hvor ovennævnte spørgsmål er vores primære udgangspunkt: Vi ønsker at gøre energirådgivning lettilgængelig og forståelig for kunden uanset hvor i virksomheden, han/hun befinder sig.

 

Når mine kollegaer er på kundebesøg, taler de typisk med de teknisk ansvarlige medarbejdere. Når jeg sender rapporten efterfølgende, er modtageren ofte ledelsen, som fx skal fremlægge resultatet for bestyrelsen.

 

Det er et eksempel på nogle af de processer, jeg arbejder med. Kundernes forventninger er vigtige for mig: Hvad ønsker kunden at få ud af et besøg og en rapport fra os? Her handler det om hele forløbet – fra mødeindkaldelse, dataindsamling, selve besøget, de konkrete udregninger, den endelige rapport og den afsluttende opfølgning.

 

For mig er det vigtigt, at vores kunder er tilfredse og forstår vores rådgivning. Den måde vi som teknikere taler og skriver, skal være forståelig og let at arbejde videre med. Vores mails, spørgeskemaer og rapporter skal være målrettet til modtageren. Det er bund og grund mit job.

 

scanenergi-raadgivernyt-citat-katrine-voelcker

En uvildig CO2-kortlægning

Noget andet jeg arbejder meget med, er CO2-kortlægninger. Kunderne bruger en CO2-kortlægning for at kortlægge virksomhedens energiforbrug og udledning. Nogle kunder har noget specielt, de ønsker, at vi kigger nærmere på – det kan fx være måling af CO2-udledningen pr. m2.

Jeg kontakter kunden og sender et spørgeskema, som de udfylder med forbrugsdata. Og opstår der spørgsmål undervejs, står jeg til rådighed, så vi får helt styr på data.

Når vi har alle oplysninger, udarbejder jeg selve CO2-rapporten. Jeg sender den til kunden og ringer efterfølgende for at høre, om der er nogle spørgsmål eller noget, de ønsker yderligere præciseret. Det er vigtigt for os, at kunden er tilfreds og står med en brugbar rapport i hånden. En rapport udarbejdet af en uvildig tredjepart er med til at skabe troværdighed i virksomhedens videre kommunikation af indholdet og på deres grønne rejse.

Hjælp til Energisyn?

Vi laver også mange energisyn for virksomheder, og som en ny service, kan vi hjælpe virksomheder med at indsamle de nødvendige forbrugsdata. Igen – fordi vi gerne vil gøre det så let som muligt for kunden.

Det er et tilbud til de virksomheder, der har flere afdelinger og ikke ressourcerne internt til at indhente alle de her informationer. I stedet får vi en fuldmagt, og så er det typisk mig, som kontakter forsyningsselskaberne på vegne af kunden og sikrer, at vi har alle de nødvendige data på virksomhedens forbrug af el, vand og varme.

CO2-kortlægning – et eksempel

Når jeg skal analysere kundernes energiforbrug, støder jeg af og til på noget, der vækker undren.

De fleste kunder får lavet CO2-kortlægning hvert år, så de kan følge deres energiforbrug og udledning. Her oplevede jeg fx at en kundes energi til opvarmning var steget 50% i løbet af et år.

Jeg ringede naturligvis til kunden, som ikke kunne forstå denne ændring. De undersøgte sagen, og det viste sig, at de havde et teknisk problem med deres gaskedel. Et problem som de ikke havde været opmærksomme på inden de fik deres forbrug ned på papir. På den måde kan en CO2-kortlægning give et overblik og en ny indsigt i virksomhedens energiforbrug

Energi til transport – det oversete forbrug

Min erfaring er, at langt de fleste virksomheder ikke er opmærksomme på, hvor stor en del af deres samlede udledning, der går til kørselsforbrug – altså energiforbrug til transport. Meget få har faktisk tal på, hvor mange kilometer de kører og hvor mange liter brændstof, de forbruger.

Nogle virksomheder køber grøn strøm, justerer deres ventilationsanlæg, sparer på energien og skifter til LED-belysning, men de tænker ikke over deres kørsel. At det også er en måde at blive grønnere på. Med en CO2-kortlægning kan de pludselig se, at deres CO2-udledning er større end forventet, når det kommer til firmabilerne.

I forhold til at gøre en grøn indsats på transport er der naturligvis fortsat en del tekniske udfordringer. Samtidig er der flere måder at gribe det an på. Jeg havde fx en kunde, som havde nogle servicebiler, som primært kørte lokalt. De her varevogne kunne fint køre på el, da de ikke kører mere end 300 km om dagen og bilen kommer hjem til virksomheden, hvor den hver nat kan blive opladt.

Vil du vide mere?

I lyset af alt det der sker rundt omkring i verden, er det bare med at få sparet på energiforbruget. Du kan ikke styre energipriserne, men du kan tage kontrol over dit forbrug.

Derfor vil jeg anbefale dig at læse to af vores seneste Rådgivernyt, som begge er yderst relevante netop nu:

Derudover vil jeg anbefale dig at læse indlægget omkring vores grønne stjerner:

De grønne stjerner gør det endnu nemmere for dig at formidle dine grønne indsatser. Du får fx en grøn stjerne, når du vælger at agere på din CO2-kortlægning eller energirådgivning.

Har du spørgsmål eller kommentarer, skal du endelig bare kontakte mig på kav@scanenergi.dk,   99 92 91 02 eller via LinkedIn.

Emner: Energioptimering, Energisyn, Bæredygtighed, Energibesparelser, Elpriserne, Kundetilfredshed, Mød energirådgiveren

Seneste blogindlæg:

Mød energirådgiveren: Katrine Vølcker

read more

Markedsrapport uge 24 2022

read more

Rådgivernyt - Hvordan skærer jeg ned på mit gasforbrug?

read more

A clear and bold header